Tuesday, 19 June 2012

Malique - Teman Pengganti

intro (black)
ketawa bersama
menangis bersama
ku bersumpah harap kita
mati pun bersama

verse 1 (malique)
sejak dua menjak ini
makin kerap ku diganggu visi
bila celik, juga bila mimpi
aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
dia membelaimu dengan izin dan permisi
sentuhan katanya semuanya kau iakan
sentuhan jari kau diamkan dan biarkan
aku redha walau tidak ku damba
walau hampa semuanya dah dijangka

beberapa purnama dulu cinta bertakhta
kenangan dibina kita indah belaka
ketawa bersama, menangis bersama
ku bersumpah harap kita mati pun bersama
namun hakikatnya, bukan mudah
aku sembunyikan gulana-gundah
segalanya kan berubah
dengarkan apa yang ku mahu luah

chorus
rahsia ini
telah lama aku pendamkan
tiba masanya
segala-galanya
kuceritakan
aku kan pergi
pergi ku tak akan kembali
tiba masanya
kau cari teman pengganti

verse 2 (malique)
dalam dunia yang maya, prejudis dan bias
kita tak terlepas dari terkena tempias
rimas, ditindas, sembunyi dalam puisi dan kias
tidak kau bidas, tak berpaling walau sekilas
hanya kau yang tahu kodeksku yang kompleks
dalam disleksia cuba kekal dalam konteks
bila dunia seolah tak memahami
kau sudi selami, dalami dan mengalami

setia mendengar, sentiasa hadiir
ingat setiap ulangtahun, setiap hari lahir
tiba pagi syawal, kaulah yang terawal
syawal yang terakhir ini pasti rasa janggal
70 000 hijab harus kusingkap
kusorok kitab balik tingkap penjara hinggap
dalam diam ada, seorang yang kupuja
kau terisitmewa tapi dia yang sempurna

chorus
rahsia ini
telah lama aku pendamkan
tiba masanya
segala-galanya
kuceritakan
aku kan pergi
pergi ku tak akan kembali
tiba masanya
kau cari teman pengganti

verse 3 (malique)
sejak dua menjak ini, kumencari fungsi kewujudan
dalam persekitaran yang penuh kejumudan
terperangkap dalam jasad, ku keliru
mujur ada kau si peneutralisasi pilu
namun aku tetap murung, berkurung
tubuh makin susut, menunggu tarikh luput
komplikasi di halaman susuk kiri
makin sukar nak bernafas, nak bergerak, nak berdiri

lagu ini yang terakhir aku sajikan
kalau rindu nanti bolehlah kau nyanyikan
jaga diri, jangan makan hati
yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti
bilik dah kukemas, katil dah kurapi
cincin, kunci, dompet dalam laci
ada sikit wang, itu saja baki
moga-moga cukup untuk majlis tu nanti

outro (black)
aku kan pergi
bertemu kekasih abadi
tiba masanya
kau cari teman pengganti

Kau Yang Punya.

Korus:
Jangan kau bimbang sayang
di mana ku berada
dengan siapa ku bersama
jangan bimbang
ku tetap
kau yang punya

Verse 1
Bertukar pandangan, senyum
bersalaman ke sekadar berkawan
dan bila cinta dah mula berputik
ah, tak tidur malam
angan-angan jadi pasangan
dah menjadi kenyataan
yang nyatanya, telah banyak kita harung
adakalanya rasa bebas, kadangkala terkurung
kita pernah berpisah dan kembali
berpisah dan kembali
kembali kerna pengorbananmu kuhargai
hilang separa masa bersama keluarga
teman-teman huru-hara tiada lagi, tata, bye bye
tiada lagi huhu haha
jadi sebagai gantinya lagu ni kau yang punya
yang kau nyanyikan, aku nyanyi juga
tak sempurna, tapi ku kan tetap coba
dan janji-janjimu kujanji juga, yup
kini kau dalam duniaku macam hip hop

Korus

Verse 2
Kerjaku memang kejam
punca matamu tak boleh kejam
bermalam, bukan berjam
dimana? dengan siapa kubersama?
berpeluh, bertenaga dengan mic ku berasmara
yang lihat masih menjerit, si genit masih mengenyit
bungkusan dilontar sepuluh digit masih terselit
nah, tidak teruja, mungkin sudah tua
tiada lagi show, kemudian after party
tiada lagi party, kemudian hotel lobi
yang lain masih berpesta
biarkan saja mereka, mereka masih muda
aku ditelefon kalau tak disisimu
dan kalau dengar suara, itu tv atau lagu
jangan bimbang tiada siapa bersamaku
dan jangan bimbang kalau tiada yang berlaku
nope

Korus

Verse 3
Satu fakta, dua penipuan
yang pertama kita ambil, dua buang
kenapa mengeluh?
dengar cerita lagi, dah jenuh berkali-kali
komplikasi dalam komunikasi jadi konfrontasi
mulut orang perosak reputasi, pembunuh motivasi
mereka pakar fabrikasi, modifikasi
di depan senyum, belakang dengki
yang cemburu mungkin teman kita sendiri
siapa tahu?
peduli, kita dah semuanya bersama
dah senang bersama, dah susah pun bersama
ketawa bersama, menangis bersama
kubersumpah harap kita mati pun bersama
ke akhirnya

Korus

Kuhanya punya kau
dan 
hip hop

Outro

Kujuga bimbang sayang
di mana kau berada
dengan siapa kau bersama
jangan lupa
kau tetapku yang punya